top of page

Shrnutí sedmého testovacího letu Super Heavy / Starship

Ve včerejších pozdních večerních hodinách našeho času odstartovala největší a nejsilnější sestava Super Heavy / Starship, na sedmý integrovaný testovací let.

Sestava se v čase 23:37 SEČ úspěšně odlepila od startovacího stolu (OLM-A), a se všemi třiatřiceti zažehnutými motory Raptor vyrazila na svou transatmosférickou dráhu.


Richard P Gallagher
Richard P Gallagher

Vše probíhalo dle očekávání a Super Heavy booster se v čase T+00:02:42 úspěšně oddělil od Starship a provedl zážehovou sekvenci motorů pro návrat k operační věži (OLT-A). Zde se ale projevila první menší anomálie, jelikož nám infografika ukázala pouze 12 zažehnutých motorů z plánovaných 13-ti na vnitřním prstenci. V následnujících dnech se snd dozvíme, co za touto anomálií opravdu stálo.

Zpětný zážeh byl následně úspěšně ukončen v čase T+00:03:39, a Super Heavy dostal povolení k návratu na Starbase a následný pokus o druhý záchyt na operační věži se systémem Mechazilla.

Následně v čase T+00:03:42 Super Heavy odhodil svůj prstenec (hot staging ring), což poměrně vysoce snížilo jeho hmotnost, která při záchytu a manévrování hraje velikou roli.


Starship při separaci také úspěšně zažehla všech 6 raketových motorů Raptor a vydala se na svou cestu vstříc transatmosférické dráze.


Booster naprosto bez problémů prorážel vysokou rychlostí vrstvy atmosféry při návratu na operační věž a v čase T+00:06:30 provedl ve výšce zhruba 1 km zpomalovací zážeh, kde se pro změnu bezproblémově rozsvítilo všech 13 motorů vnitřního prstence, což byla známka toho, že nepracující motor při zpětném zážehu byl stále funkční a mohlo se jednat pouze o jednorázovou chybu ve startovací sekvenci těchto motorů, která je opravdovým inženýrským ,,oříškem".

Super Heavy zpomaloval jak jen to šlo a po 6-ti vteřinách přešel na přistávácí konfiguraci se třemi středovými motory na finální manévrování pro úspěšný záchyt na operační věži.

Ramena (chopsticks) na věži se začala zavírat a v čase T+00:06:54 na ně Super Heavy B14 naprosto ukázkově dosedl.

Tímto nám tým SpaceX ukázal, že to opravdu umí a že náhoda při pátem testovacím letu nehrála žádnou důležitou roli. Obrovská gratulace!




Po takto krásném zážitku se naše oči upřely na telemetrii Starship, která mezitím pomalu dokončovala svůj zážeh na transatmosférickou dráhu.

A zde přišel ten zlomový okamžik, kdy si dovolím říct, že všichni diváci u obrazovek na chvíli zadrželi dech a polil je horký pot. Infografika Starship totiž v čase T+00:07:40 zobrazovala, že jeden ze tří atmosférických motorů Raptor není v provozu. Ano, mohlo jít pouze o špatné grafické zobrazení, jelikož zhruba o jednu minutu později mělo dojít k plánovanému vypnutí všech motorů. Postupně se ale do času T+00:08:24 začaly na infografice ,,vypínat" i další motory a zůstal svítit pouze jeden vákuový motor Raptor. To už začínalo být poněkud podezřelé, ale kritický bod přišel o dvě sekundy později, kdy se telemetrie z lodi Starship kompletně zastavila. Následovaly pouhé záběry na houpající booster na operační věži, což mělo pravděpodobně kompenzovat tuto nehezkou událost.




Moderátoři SpaceX několikrát ve vysílání opakovali, že se pokouší znovu navázat komunikaci se Starship, ale zatím bez žádné odezvy a dobré zprávy také nepřicházely.

Nádcházelo velice nepříjemných osm minut čekání na oficiální vyjádření od týmu SpaceX, který bohužel následně oznámil, že loď definitivně ztratili. Můžeme tedy předpokládat, že v čase kdy ,,zamrzla" telemetrie z lodi Starship došlo k aktivaci autodestrukčích systémů a loď byla vyhodnocením bezpečnostních limitů letových počítačů zničena.


Tuto skutečnost po několika minutách začali potvrzovat lidé v oblasti, kde došlo ke zničení lodi, kteří na sociální síti X.com začali přidávat příspěvky a videa, kde je vidět vstup jednotlivých kusů lodi do zemské atmosféry, které tvořily ohnivé čáry připomínající roj padajících meteorů.




Byla to šokující zpráva, ale můsíme brát v potaz, že se jednalo o prakticky novou generaci lodi s jiným těžištěm, aerodynamikou (jinde posazená manévrovací křidélka), přepracování palivového systému (přidána vákuová vrstva kolem palivových rozvodů) a větší hmostnost lodi.


Elon Musk na síti X.com po zhruba hodině a půl přidal příspěvek, kde píše o možné příčině zničení lodi, kterou následně dnes SpaceX oficiálně potvrdilo. S překladem cituji: "Předběžné indikace ukazují, že jsme měli únik kyslíku/paliva v dutině nad požární stěnou motoru lodi, který byl dostatečně velký na to, aby vytvořil tlak přesahující kapacitu odvětrávání. Kromě toho, že samozřejmě zkontrolujeme úniky, přidáme hasicí zařízení do tohoto prostoru a pravděpodobně zvětšíme plochu odvětrávání. Nic zatím nenaznačuje, že bychom měli odložit další start za další měsíc".


Dle našich názorů tato skutečnost mohla být například pouze chybou palivového těsnění při instalaci. V tomto případě by vyšetřovaní od FAA pravděpodobně probíhalo kratší dobu, než v případě chyby mechanické, či dokonce výrobní. To by se totiž musela s vysokou pravděpodobností vyšetřovat výroba a instalace jednotlivých dílů pro tento nový palivový systém.



Doufejme, že SpaceX co nejdříve chybu detailně odhalí a začne pracovat na její eliminaci, aby co nejméně ohrozili svou plánovanou kadenci pro lety Super Heavy / Starship. A jak už jistě všichni víme, SpaceX z chyb dokáže přetavit neuvěřitelné pokroky a inovace, které nás bodu posouvat čím dál tím blíže k multiplanetárnímu životu.

Comments


czechspacex logo 2

©2024-2025  by CzechSpaceX. Všechna práva vyhrazena.

bottom of page